Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief!

Of wijzig je gegevens indien je reeds bent ingeschreven.
11 Jun 2009
Online marketing investeringen in Europa verminderen
De resultaten van een onderzoek van IAB Europe voor het jaar 2008 wijzen op een stagnering van de groei van online reclame-investeringen. Volgens PricewaterhouseCoopers vertegenwoordigt de globale digital marketing inkomsten gegenereerd door de 16 landen die door IAB in het onderzoek werden betrokken 12,9 miljard euro, wat een groei van 20% betekent ten opzichte van 2007. Ter vergelijking: de Amerikaanse online sector kende in dezelfde periode een groei van 10,6%, voor een totaal van 16,6 miljard euro (23, 4 miljard dollar).

België noteert een stijging van 21%, conform aan het gemiddelde van de « oudste online markten ». De belangrijkste stijgingen vallen te noteren in de Oost-Europese hoek (77% in Slovenië, 60% in Polen, 45% in Oostenrijk, 33% in Turkije en 29% in Griekenland), waar de meer volwassen interactieve markten een vertraging van de groei meemaken (22% in Noorwegen en Denemarken, 20% in Italië, 19% in het VK, Duitsland en Zweden, 18% in Frankrijk en 9% in Nederland).

Een analyse van de advertentie-indeling geeft weer dat de “Search“ de sterkste stijging kent van een groei van investeringen van 26%. Het bezet daarmee het grootste deel van de internetreclames (43% van de totale investeringen). De aankoop van sleutelwoorden op Google wordt gevolgd door de “Classifieds” (groei van 17,4%, een marktaandeel van 26%), “Display” (groei van 15% en een marktaandeel van 29%) en “e-mail“, waarvan de investeringen met 12,2% stegen, met een marktaandeel van 2%.

De sterke progressie van “Search“ en “Classifieds“ valt te verklaren door de crisisperiode. De bedrijven willen meer meetbaarheid die een betere ROI oplevert.

Meer info in